Cetynia w Czarnogórze jest położona u podnóża Gór Lovćen na wysokości ok. 650 m. n.p.m. Miasto było głównym centrum kulturalnym i religijnym, a do 1918 r stolicą tego kraju. Ze względu na swoje duże znaczenie, Cetynia nosi honorowy tytuł „Stolicy Czarnogóry”.

Pierwszym przystankiem była Dworska Cerkiew na Ćipurze, otoczona pozostałymi fundamentami. Cerkiew wybudowana w 1886 r. przez Mikołaja I jako jego kaplica dworska na fundamentach byłej cerkwi zbudowanej przez Ivana Crnojevicia, który został tutaj pochowany, jak i prochy króla Mikołaja I i jego żony Mileny. Na przedniej fasadzie świątyni wisi tablica pamiątkowa z napisem: Tę świętą cerkiew Narodzin Bogurodzicy zbudował i ufundował błogosławiony Władca Książę Czarnogórski Mikołaj I Petrović-Njegoš w 7394 rocznicę stworzenia świata i 1886 narodzin Chrystusa na fundamentach byłej cerkwi zbudowanej przez błogosławionego władcę zeckiego Ivana Crnojevicia.

 

Spacerując ulicami bardzo małego miasta rozglądałam się wokoło. Panował tu spokój, nie było niczego, co by porwało swoim wyglądem, patrzyłam na ludzi. Spodobał mi się zielony turysta a potem wypatrzyłam żółtego kowala, to bardzo rzadki widok. Potem zaskoczył mnie pies i jego obroża. W tym kraju jest bardzo dużo bezpańskich psów, są wolne, w 2015 zostały wyłapane, zaszczepione i mają chip w uchu, pozostają wciąż na wolności, w Polsce zamyka się je w schroniskach. Trudno powiedzieć, które życie lepsze dla psa….

 

 

Naszą uwagę skupiono na świątyni osadzonej w skałach, leżący u stóp wzgórza Orlov Krš, wzgórze, na którego szczycie znajduje się grób Daniły I (1677 – 1735), założyciela dynastii Petroviciów-Njegošów, ze wspartą na czterech kolumnach kopułą.

Monaster Narodzenia Matki Boskiej odbudowany w 1701 r,  jest to męski klasztor.  Więcej informacji tutaj.

 

 

Pałac Niebieski, wcześniej był imperium króla a obecnie rezydencją prezydenta Czarnogóry. Kiedy weszłam na teren widziałam poruszenie u strażników, którzy nie stali przed budynkiem w słońcu, tylko w drzwiach, gdzie był już cień. Kiedy postanowiłam spojrzeć na fontannę w ogrodzie po lewej stronie budynku, wtedy niższy strażnik ostro zareagował.

Wystraszyłam się i poszłam na drugą stronę ulicy gdzie rozciągał się park. Tam znajdowały się popiersia znaczących postaci. Jeden z nich to Nikac of Rovine Tomanowić, czarnogórski słynny poeta.

IMG_5552

Król Mikołaj I Petrović- Niegosz na placu przed jego muzeum.

 

IMG_5534

To miasto w oczach kraju zasługuje na uwagę, było kiedyś stolicą i wciąż ma poważanie. Dla mnie odwiedzenie tego miasta nie stanowiło niczego wyjątkowego. Z taką opinią spotkałam się też w necie.

 

IMG_5514

